Text: Eva Mráčková Foto: Jakub Turek
Ředitel Chorvatského turistického sdružení pro Česko a Slovensko Miodrag Mlačić na setkání s médii a obchodními partnery ocenil české turisty jako stálici chorvatského cestovního ruchu a pátou top zdrojovou destinaci. České cestovní kanceláře však hledí do příštího roku s nejistotou: nechají chorvatští hoteliéři dost místa pro naše turisty, nebo budeme tak trochu vycpávka pro mezery v příjezdech Němců?
Od ledna do listopadu 2022 Chorvatsko navštívilo celkem 16,03 miliónu zahraničních turistů a počet přenocování dosáhl 91,68 miliónu. Ve srovnání s rokem 2021 tak počet příjezdů narostl celkem o 41,47 % a počet přenocování o 28,28 %. Tím se rok 2022 téměř vyrovnal objemu návštěvníků, kterých bylo dosaženo v rekordním roce 2019.
Za stejné období leden-listopad 2022 Chorvatsko navštívilo celkem 891.968 českých turistů, kteří zde strávili celkem 5,978.893 nocí. Tím se Česká republika umístila na pátém místě v počtu realizovaných přenocování zahraničních návštěvníků, těsně za Polskem, ale před Itálií, Velkou Británií nebo Nizozemskem. Průměrná délka pobytu českých turistů pak dosáhla 6,8 nocí. Počet návštěvníků z České republiky takto nejen dosáhl, ale o 13,12% překročil počet návštěvníků ve srovnatelném období doposud nejúspěšnějšího roku 2019. A mohl být ještě vyšší. Přítomní zástupci našich cestovních kanceláří se mi unisono svěřili, že by byli mohli do Chorvatska prodat víc zájezdů, ovšem za předpokladu, že by měli k dispozici další ubytovací kapacity. Jenže ty byly obsazeny převážně německými cestovními kancelářemi.
V rámci realizovaných přenocování vedlo u českých turistů i v tomto roce ubytování v soukromí, kde bylo zaznamenáno 3,2 milionu přenocování, následovaly téměř rovným dílem hotely s 979.000 přenocováními a kempy s 921.608 přenocováními. Hlavním motivem pro cesty do Chorvatska i nadále zůstává pobyt u moře, které přilákalo až 90,3% všech českých návštěvníků, přičemž dvě třetiny tam trávily rodinnou dovolenou. Nejnavštěvovanějšími destinacemi pro české turisty v Chorvatsku byly Umag, Medulin, Baška Voda, Poreč a Omiš.
Vnitrozemská turistika
Oblíbenými vlakovými spoji RégioJet cestovalo do Chorvatska od června do září na 100.000 turistů. „Zájem cestujících o Rijeku a Split byl takřka vyrovnaný. Návazných autobusů v Chorvatsku využilo zhruba 40 % cestujících,” říká Jakub Svoboda, výkonný ředitel vlakové dopravy RegioJet.
V nadcházejícím roce se chorvatský turistický ruch chce vedle dalšího rozvoje turistické nabídky v přímořských oblastech zaměřit také na vnitrozemí Chorvatska, které je stále více populární i mezi českými turisty, zejména těmi, kteří jsou vyznavači aktivní dovolené, ať se jedná o pěší turistiku, cykloturistiku a nebo objevování kulturních a historických pokladů chorvatského vnitrozemí. I Chorvatsko se snaží turistiku rozkládat na méně exponované časy a místa. Však i v Chorvatsku si stěžují na overturismus, například v Rovinji. Dá se očekávat, že vstup Chorvatska do Schengenu a do eurozóny zájem zahraničních turistů ještě zvýší. Atraktivních možností k rozšíření poptávky do méně vytížených oblastí a termínů je věru dost. Kromě přírodních atraktivit předvedli na setkání 6. prosince jeden z podnětů i chorvatští vinaři, když představili vynikající chorvatská vína. Nebyla to vůbec sebechvála – chutnají opravdu skvěle a určitě stojí za to vidět některé jejich rodné vinice, pohovořit s místními a posedět u vína na místě. Odborník na Chorvatsko, majitel české cestovní kanceláře 101 CK Zemek, mi líčil přímo nadšeně vinice na prudkém svahu na ostrově Pelješac, pečlivě ručně obdělávané, protože to je jediná technika, která takovou polohu zvládne. A Dingač je vskutku nápoj bohů.
Odložené nákupy
Nicméně azurové moře zůstane i nadále hlavním turistickým magnetem. Jenže na tvářích zástupců českých cestovních kanceláří se ohledně příští sezóny zračí nejistota. A nejen z toho, jak se na poptávce projeví zvýšené náklady spojené s ukrajinskou a energetickou krizí, jakkoliv to je velká starost a velká neznámá. Tou druhou je načasování. V předcovidových letech se touto dobou kupovaly zájezdy pod stromeček. Letos české cestovky ještě nemají ani potvrzené ceny chorvatských ubytovacích zařízení. Na jakou úroveň se ceny dostanou? A budou mít Češi kapacity potvrzené včas, nebo budou muset vyzobávat to, co nechali Němci? V mezilidských vztazích si Češi a Chorvati velmi dobře rozumějí odjakživa. Přinejmenším od první republiky, kdy tam začali jezdit. Doufejme, že to bude aspoň trochu platit i o těch obchodních relacích.