Dívky v německé obci Wolfach mají ve zvyku krášlit své klobouky nápadnými bambulemi (foto DZT)
Německá turistická centrála vnímá pro turistický incoming rok 2021 jako přechodný. Minulý rok skončil dle očekávání oproti roku 2019 s velkými ztrátami. Rozvolňování protivirových opatření v některých zemích a touha opět cestovat otevírá příležitosti pro počáteční náznaky obnovy v tomto roce.
Rokem přechodu z koronavirové pandemie na alespoň trochu normální stav bude pro německý turistický ruch letošní rok. Od něho mnozí očekávají postupné oživení mezinárodní poptávky. Tak to alespoň předpovídá Německá turistická centrála (DZT) na základě dostupných čísel za rok 2020 a z analýz různých institutů pro průzkum trhu. Německá turistická centrála (DZT) (www.germany.travel/presse) je německým národním úřadem cestovního ruchu s hlavním sídlem ve Frankfurtu nad Mohanem. Vyvíjí a komunikuje nové strategie a produkty a buduje kladnou image německých turistických destinací v zahraničí. K tomuto účelu provozuje 27 zahraničních zastoupení, které spravují přes 40 trhů po celém světě. Petra Hedorfer, předsedkyně představenstva Německé turistické centrály (DZT) k současné situaci řekla: „Koronavirová pandemie a z toho plynoucí utlumení globálního turistického ruchu se odráží také v bilanci loňského německého turistického incomingu. Mezinárodní studie nám zároveň potvrzují vyzařující sílu značky „Turistická země Německo“ a rostoucí připravenost turistů opět cestovat. Hráči v německém cestovním ruchu čelili v době lockdownu různým výzvám krize. Na cestě k zákazníkovi došlo ke zdigitalizování mnoha procesů a poskytovatelé turistických služeb vyvinuli rozsáhlé koncepty hygieny. Turistické nabídky přizpůsobili změněným potřebám zákazníků. Tím ale také vytvořili dobré podmínky pro fázi obnovy.“
Jak se dalo očekávat, německý turistický incoming utrpěl v roce 2020 značné ztráty. Podle předběžných informací Spolkového statistického úřadu bylo mezi lednem a prosincem zaregistrováno 32 milionů mezinárodních přenocování v ubytovacích zařízeních s minimálně deseti lůžky a v kempech. To je pokles o 64,4 % ve srovnání s předchozím rokem. Počet přenocování hostů z České republiky zaznamenal v roce 2020 dokonce pokles o 55,2%. Jan Pohaněl, vedoucí zastoupení Německé turistické centrály pro ČR, k tomu poznamenává: „V porovnání s ostatními sousedními zeměmi Německa se Česká republika řadí mezi státy s nižším poklesem počtu přenocování. Další vývoj bude záležet na epidemické situaci v ČR i Německu. Dá se předpokládat, že služební cesty budou mít pomalejší náběh, než ty turistické.“
Zdejší gastronomie také sází na domácí produkty (foto DZT)
Perspektiva 2021
Ve svém projektu „Monitoring Sentiment for Domestic and Intra-European Travel“ zaznamenala Evropská komise pro cestování (ETC) postupné oživování mezinárodní poptávky a stále rostoucí ochotu v následujících měsících se věnovat turistice. Ve čtvrté vlně průzkumů na začátku prosince uvedlo 52 % dotázaných Evropanů, že by chtěli v příštích šesti měsících cestovat. Je to o pět procent více než ve třetí vlně průzkumů na začátku listopadu. Zatímco ve třetí vlně uvedlo své cestovní záměry pro období od dubna do června 2021 celkem 27 % respondentů, v následující čtvrté (aktuální) vlně průzkumu se tato hodnota zvýšila na 32 %. Uvedený scénář potvrzuje i prognóza Mezinárodního sdružení letecké dopravy IATA. Jejich odborníci vycházejí z toho, že po propadu v letech 2019/20 o 61 % na 328 miliard dolarů by celosvětové příjmy leteckých společností mohly v roce 2021 opět vzrůst o 40 % na 459 miliard dolarů. P. Hedorferová k tomu uvádí: „I přes probíhající fázi lockdownu a cestovní omezení existuje důvod k opatrnému optimismu. S ohledem na zkušenosti z minulého roku počítáme s nárůstem turistiky z Německa a Evropy, zejména v letních měsících. Incoming ze zámořských trhů se bude zřejmě zotavovat pomaleji. Nadále předpokládáme, že se soukromá turistika vzpamatuje rychleji než služební cesty. Na základě tohoto vývoje předpokládají odborníci v tomto oboru, že může německý incoming dosáhnout předkrizové úrovně v roce 2024. Předpokladem oživení trhu zůstávají i nadále digitální transformace, inovace a orientace na udržitelnost v německém turismu.“